بازی کالاف دیوتی چیست ؟

 

کالاف دیوتی یا ندای وظیفه مجموعه‌ای از بازی‌های ویدئویی در گونهٔ تیراندازی اول شخص است که توسط کمپانی اکتیویژن منتشر شده‌است. این کمپانی ابتدا در سال ۲۰۰۳ بر روی بازی‌هایی که داستانشان در جنگ جهانی دوم جریان داشتند متمرکز بود. این مجموعه با گذشت زمان، بازی‌هایی را در رویدادهای اواسط جنگ سرد، دنیاهای آینده، و فضای خارج از کشور ترسیم شده‌اند را تولید کرده‌است. این بازی‌ها در ابتدا توسط استودیو اینفینیتی وارد و سپس توسط استودیو تری‌آرک و استودیو اسلج‌همر گیمز توسعه داده شده‌اند. همچنین چندین بازی اسپین‌آف و دستی توسط دیگر توسعه‌دهندگان ساخته شده‌است.

مجموعه ندای وظیفه در ابتدا با توسعه اینفینیتی وارد، بر روی صحنه‌های جنگ جهانی دوم متمرکز شده بود. ندای وظیفه ۴: جنگاوری نوین (۲۰۰۷) یک محیط جدید و مدرن را معرفی کرد که با موفقیت همراه بود. این بازی در ساخت نسخه بازسازی‌شدهٔ آن که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، تأثیرگذار بود.

پس از آن دو مورد دیگر از بازی‌های جنگاوری نوین با عنوان جنگاوری نوین ۲ (۲۰۰۹) و ۳ (۲۰۱۱) ساخته شد. مجموعه جنگاوری نوین مجدداً در سال ۲۰۱۹ با عنوان جنگاوری نوین بازراه‌اندازی شد. همچنین اینفینیتی وارد دو بازی خارج از زیر مجموعه جنگاوری نوین با عنوان اشباح (۲۰۱۳) و جنگ‌های بی‌نهایت (۲۰۱۳) توسعه داده‌است. تری‌آرک جهان در جنگ (۲۰۰۸) را به عنوان آخرین بازی مبتنی بر جنگ جهانی دوم، قبل از انتشار بلک اپس (۲۰۱۰) را توسعه داده‌است که پس از آن باعث ایجاد زیر مجموعه بلک اپس شد. چهار مدخل دیگر از مجموعه با عنوان بلک اپس ۲ (۲۰۱۲)، ۳ (۲۰۱۵)، ۴ (۲۰۱۸)، و جنگ سرد (۲۰۲۰) توسط تری‌آرک ساخته شد و در ساخت جنگ سرد با ریون سافتور همکاری داشته‌است. اسلج‌همر گیمز جزئی از توسعه دهندگان جنگاوری نوین ۳ بوده‌است و همچنین دو عنوان جنگاوری پیشرفته (۲۰۱۵)، جنگ جهانی دوم (۲۰۱۷) و ونگارد (۲۰۲۱) را توسعه داده‌است. یکی از کاربران بی رقیب و ماهر این بازی ، میثم نوری است که تبحر زیادی در بتل رویال دارد

 

Call of Duty 4: Modern Warfare

 

Call of Duty 4: Modern Warfare

 

  • امتیاز متاکریتیک: ۹۴
  • موضوع: جنگ مدرن ۲۰۱۱
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، رایانه‌های شخصی، نینتندو DS

 

اولین بازی که بالاترین امتیاز متاکریتیک در بر میگیرد کالاف دیوتی ۴: Modern Warfare است. ندای وظیفه ۴:جنگ های مدرن ، یکی از موفق ترین عناوین دنیای بازی های کال آف دیوتی است.

تا جایی که بسیاری از کاربران و گیمرها ، لذت واقعی با دنیای کال آف دیوتی را با این نسخه تجربه کردند و از آن زمان به بعد ، به یکی از طرفداران پر و پا قرص نسخه های مختلف این بازی تبدیل شدند. داستان این بازی در سال ۲۰۱۱ به وقوع می پیوندد ، یک گروه جدایی طلب به رهبری خالد الاسد ، رهبری کشوری غنی از نفت را در شرق خاورمیانه به دست می گیرد ، او با با عقایدی رادیکال ، نگاهی ضد غربی داشته و موجب خشم ایالات متحده می شود. از طرفی ، یک جنش ناسیونالیستی در روسیه ، موجب به راه افتادن جنگ داخلی در این کشور شده است.

به موجب این درگیری ها ، ایالات متحده ، نیروی دریایی این کشور و همچنین کماندوهای SAS بریتانیا نیز وارد عمل شده و آذربایجان ، شرق خاورمیانه ، روسیه و اوکراین اعزام می شوند.

در روز دوم تهاجم ، نیروهای USMC برای تصرف کشوری با حاکمیت خالد الاسد اعزام می شوند ، زمانی که خالد الاسد در حال سخنرانی زنده تلویزیونی است حمله آغاز می گردد. پس از آن درگیری در شهرستان های این کشور ادامه پیدا می کند ، در این میان نیروی هوایی ویژه بریتانیا (SAS) ، دو عملیات مهم را انجام می دهد : یکی در کشتی در تنگه برینگ و دیگری در روسیه. اطلاعات جمع آوری شده حاکی از آن هستند که دولت خالد الاسد احتمالاً سلاح های اتمی ساخته شده توسط روسیه را در اختیار دارد.  Call Of Duty 4 Modern Warfare روایتی بسیار هیجان انگیز از جنگ های مدرن بر پایه یک محور داستانی بسیار جذاب طرح ریزی شده است که در آن شما نقش یکی از پیاده نظام ها را بر عهده دارید. شما نیز همانند سایر سربازان وارد عرصه عمل شده و با اسلحه و نارنجک هایی که در اختیار دارید به جنگ با نیروهای دشمن می پردازید. در جریان هریک از مأموریت ها ، می بایست پا به پای سایر افراد گروه پیش بروید و وظایف محوله را به شکل صحیح  انجام دهید.

 

Call of Duty: Modern Warfare 2

 

Call of Duty: Modern Warfare 2

 

  • امتیاز متاکریتیک: ۹۴
  • موضوع: جنگ مدرن ۲۰۱۶
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، رایانه‌های شخصی

کالاف دیوتی مدرن وارفر ۲ همه‌ی جنبه‌های مثبت بازی نخست را گرفت و آن‌ها را چند پله ارتقاء داد. بخش داستانی این بازی خاطره‌انگیزترین و جذاب‌ترین مراحل تاریخ کالاف دیوتی را در بر دارد. مرحله‌ی No Russian را به یاد آورید!

استقبال و فروش این بازی به قدری بالا بود که سازندگان درخواست افزایش پاداش دادند. ولی اکتیویژن قبول نکرد. در نتیجه ما شاهد جدایی سران استودیوی اینفینیتی وارد بودیم. اتفاقی که آغازگر افت بازی‌های این استودیو در سال‌های آتی شد.مطمئناً بخش داستانی بازی Modern Warfare 2 خلاقانه‌ترین کمپین در تاریخ Call of Duty را ارائه می‌دهد؛ اما متأسفانه این خلاقیت و تنوع، به نوعی مثل شمشیر دو لبه عمل کرده است

بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 در همه‌ی زمینه‌ها یک شاهکار است. این بازی بخش چندنفره‌ و گیم‌ پلی لذت‌بخشی را ارائه می‌داد. همچنین شخصیت محبوب گوست نیز در این بازی برای نخستین بار معرفی شد.

 Call of Duty: Modern Warfare 3

 

Call of Duty: Modern Warfare 3

 

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۸
  • موضوع: سال ۲۰۱۶
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
  • توسعه‌دهنده: Sledgehammer Games، Raven Software، Infinity Ward، Treyarch
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، رایانه‌های شخصی، Wii

بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 داستان نسخه قبلی خود را دنبال می‌کند و بخش عظیمی از داستان به مبارزات ایالات‌متحده آمریکا با روسیه مربوط می‌شود، نیروهای زمینی امریکا در حال جنگ با نیروهای روسیه در خاک امریکا هستند.Vladimir Makarov بازگشته است. کاپیتان Price و کاپیتان MacTavish زخمی در حال فرار با Nikolai جاسوس روسی هستند.

گرافیک آن بقدری خوب و با کیفیت است که فقط می‌توان آن را تحسین‌برانگیز توصیف کرد. تخریب پذیری محیط بسیار بالا بوده و خونی که در صفحه مانیتور در اثر اصابت تیر به شما پخش می‌شود نیز بسیار طبیعی و حرفه‌ای شده است گیم پلی بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 فوق‌العاده عالی و پیشرفته شده و هیجان وصف‌ناپذیری هنگام بازی به گیمر منتقل خواهد شد.این بازی یکی از بهترین بازی‌های شوتر در نسل هفتم به شمار می‌رود که با سادگی و گیم پلی روان مخاطبان را به خود جذب کرده است. اگر شما هم علاقه‌مند به بازی‌های سبک شوتر هستید تجربه‌ی این بازی را از دست ندهید.

 

Call of Duty: Black Ops

 

Call of Duty: Black Ops

 

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۷
  • موضوع: جنگ سرد
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
  • توسعه‌دهنده: Treyarch، n-Space
  • پلتفرم‌ها: پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، رایانه‌های شخصی، Wii

داستان بازی Call of Duty Black Ops آنقدر زیبا و احساسی روایت شده است که پس از به پایان رساندن بازی، فقط با خود می‌گویید: “خدای من!” پس از پایان داستان بازی می‌فهمید که در طول انجام آن، همانند فرد جاهلی بودید که هیچی نمی‌دانستید. اگر فردی احساسی باشید، در بسیاری از صحنه‌های بازی به گریه خواهید افتاد. در این بازی شما در نقش Alex Mason، یکی از بهترین جنگجویان ایالات متحده خواهید بود. Dragovich ،Kravchenko و Steiner بزرگ‌ترین دشمنان Alex هستند. Fidel Castro نیز حضوری کوتاه دارد. داستان این بازی تلاش روس‌ها برای به وجود آوردن جنگ جهانی سوم را نشان می‌دهد.

از صدای بالگرد گرفته تا صدای سلاح‌های موجود در بازی، همگی فوق العاده کار شده‌اند. هر سلاح، صدای مخصوص به خودش را دارد. اگر در مراحل جنگلی هستید، حس می‌کنید واقعا در حال قدم‌ زنی در مکان‌های سرسبز و حیات وحشید. صدای پرندگان و حیوانات مختلف به خوبی به گوش می‌رسد. صداگذاری شخصیت‌ها نیز به خوبی کار شده است. از زبان روسی موجود در بازی گرفته تا انگلیسی. برای مثال صدای John F. Kennedy بسیار شبیه به واقعیت است. البته نسخه‌ای که بازیبازان ایرانی آن را تجربه کردند، دارای مشکلاتی بود. مثلا در حین ماموریت‌ها زبان انگلیسی بود ولی در زمان اعتراف گرفتن از Alex Mason، زبان بازی به روسی تغییر می‌کند و تنها راه فهمیدن صحبت‌ها، استفاده از زیرنویس است که انگلیسی باقی می‌ماند.

 

Call of Duty 2

 

Call of Duty 2

 

  • امتیاز متاکریتیک: ۸۶
  • موضوع: جنگ جهانی دوم
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • توسعه‌دهنده: Infinity Ward، Aspyr
  • پلتفرم‌ها: ایکس‌باکس ۳۶۰، رایانه‌های شخصی

قسمت دوم در سری Call of Duty ادامه‌ای بر داستان نبردها در جبهه‌های مختلف جنگ جهانی دوم بود. اینفینیتی وارد باز هم وظیفه‌ی ساخت بازی را بر عهده گرفت و اکتیویژن نیز انتشار بازی را برای پلتفرم رایانه‌های شخصی عهده دار شد. Call of Duty 2 اولین بازی شماره دار مجموعه محسوب می‌شود که به کنسول‌ها هم راه پیدا کرد و برای کنسول نسل هفتمی ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه شد.جیسون وست، وینس زامپلا و کیث آرم به عنوان طراح‌ در ساخت بازی حضور داشتند و محمد علوی در اولین حضور حرفه‌ایش در اینفینیتی وارد، به عنوان طراح مراحل از اعضای کلیدی و مهم پروژه محسوب می‌شد.

Call of Duty 2 دارای روایت داستانی از نگاه چهار سرباز بود که یکی در ارتش سرخ شوروی، یکی در آمریکا و دیگری در ارتش بریتانیا بود که جمعا بیست و هفت مرحله را در سه خط داستانی شامل می‌شد.

بیشتر المان‌های بازی به اثر قسمت قبلی خود پایبند بود و پیشرفت‌ها و بهبودهای بسیاری هم به خود دیده بود. ندای وظیفه‌ی ۲ برای اولین بار با موتور گرافیکی اختصاصی استودیو اینفینیتی وارد به نام IW 2.0 ساخته شد.

یکی از مشخصه‌های بارز این موتور، شبیه‌سازی دود، ایجاد آب و هوای طوفانی و باران‌های موسمی شدید بود که اثر مستقیمی در روند بازی و طراحی مراحل گذشته است. بخش چند نفره‌ی Call of Duty 2 در زمان خود بسیار غنی بود و در پلتفرم پی‌سی قابلیت پیشتیبانی از ۶۴ بازیکن به صورت همزمان را می‌داد.

 

ادامه ی مقاله در قسمت دوم …

بیشتر بخوانید