فیلم Evil Dead Rise

 

فیلمEvil Dead Rise ، در ژانر ترسناک میباشد و در IMDB امتیاز ۷.۳ را کسب کرده است.این فیلم ،  محصول سال ۲۰۲۳ کشور نیوزلند، آمریکا وایرلند است.

از بازیگران این فیلم سینمایی میتوان به Alyssa Sutherland, Lily Sullivan, Morgan Davies اشاره کرد.این فیلم به کارگردانی و نویسندگی داستان و فیلمنامه لی کرونین، داستان این فیلم بر اساس یک فیلم به همین نام که در سال ۱۹۸۱ نیز توسط سم ریمی نویسندگی و کارگردانی شد به اقتباس درآمده است و در واقع این فیلم یک بازی سازی از فیلم مرده شرور ۱۹۸۱ می باشد که اینبار لی کرونین کارگردانی آن را بر عهده دارد. این فیلم در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ توسط کمپانی برادران وارنر با ۱۹ میلیون دلاری به اکران عمومی در بیش از ۳۲۰۰ سینما در سراسر دنیا رسید و در روزهای ابتدایی اکران خود با فروش خوب و اتسقبال گسترده هوادران نیز مواجه گشت و توانست بیش از ۴۹ میلیون دلار را به فروش برساند.

تماشای این فیلم برای افراد زیر ۱۷ سال توصیه نمیشود.

 

خلاصه داستان

 

خلاصه داستان از این قرار است که زنی به نام بث به ملاقات خواهر بزرگترش الی می‌رود که سه بچه را به تنهایی در آپارتمانی کوچک در لس‌آنجلس بزرگ می‌کند. دیدار مجدد این دو خواهر باعث کشف کتابی مرموز در اعماق ساختمان الی می‌شود. حال کشف این کتاب باعث ظهور شیاطین ترسناکی می‌شود که بث را وارد نبردی وحشتناک برای بقا می‌کند. اکنون او باید با ترسنا‌ک‌ترین کابوس زندگی خود روبرو شده و…

 

نقد فیلم Evil Dead Rise

 

فیلم evil dead rise

 

این فیلم بیشتر یک ادامه است تا یک دنباله مستقیم، در قلمرو آشنا شروع می شود. اولین پلان اشاره ای عمدی به دوربین لرزان است که رایمی پیشگام آن بود، زمانی که دو نفر از خدمه با دوربینی که به تخته ای از چوب بسته شده بود از میان جنگل دویدند و حضور شیطانی فیلم را شبیه سازی کردند. این بار، این یک شیطان نیست، بلکه یک پهپاد است که در هوا به سمت یک دریاچه روستایی آرام پرواز می کند – منظره ای هوشمندانه که مطمئناً طرفداران نسخه اصلی آن را سرگرم کننده خواهند یافت.

چکیده پیام فیلم درباره ترس‌های مادر شدن است. برای بث (لیلی سالیوان)، تماشای خواهرش الی که به حالت روانی می‌رود و به فرزندانش آسیب می‌زند، مانند دیدن شبح ترس اوست که مبدل به چنین مادری می‌شود. مادر شدن زمانی معنی پیدا می‌کند که قهرمان فیلم نقاط قوتی را یاد می‌گیرد که نمی‌دانست در او وجود دارد و زمانی که با ترس‌هایی روبرو می‌شود که هرگز از وجود آن خبر نداشت.

اما فرنچایز «مردگان شیطانی» کلاسیک از سم ریمی باید به‌عنوان آینه‌ای برای انواع وحشت‌های تسخیر شده و خونین استفاده شود. چرا که در فیلم‌های سم ریمی هیچ گاه خشونت فقط به خاطر خشونت ارائه نمی‌شود. بلکه با طنز شاهد این خشونت هستیم. علت این رویکرد در آثار سم ریمی این است که او در فیلم‌های «Evil Dead» می‌خواهد با خود وحشت سرگرم شود؛ و این فرمول شاخص خود سم ریمی است که انطباق با آن چندان آسان نیست. حتی بازسازی Evil Dead در سال ۲۰۱۳ که موفقیت آمیز، خنده دار و سرگرم‌کننده بود، همچنان از نظر بسیاری از منتقدان به اندازه آثار سم ریمی تیز و تند نیست.

الی مادر سه فرزند مجردی است  که با نوجوانانی به نام دنی و بریجت و کاسی جوانتر در یک ساختمان مسکونی که به زودی محکوم خواهد شد، زندگی می کند. بث که خواهر کوچکتر الی میباشد  پس از چند ماه در جاده بدون اعلام قبلی وارد می شود. بچه ها برای خرید پیتزا به بیرون میروند و وقتی برمیگردند از بدشانسی زلزله اتفاق می افتد. در زیرزمین، یک شکاف بزرگ ظاهر می شود که یک صندوق قدیمی بانکی را آشکار می کند.داخل آن چند چیز قدیمی گرد و خاکی پیدا میکنند.کتاب باستانی را پیدا میکنند که درداخلش پر از افسون های احضار شیطان وجود دارد.دنی کتاب را باز میکند و ناگهان انگشتش به چیزهایی که مثل دندان در داخل کتاب وجود دارد میخورد و صفحات خونی میشود.الی تسخیر میشود .

در شرایطی که خانواده همه در آپارتمان گیر افتاده اند،آسانسورها به دلیل زلزله کار نمی کنند. بث باید سعی کند از برادرزاده و خواهرزاده هایش در برابر مادرشان محافظت کند. همسایه هایی برای کمک وجود دارند، اما این یک روح شیطانی بسیار مداوم است.

« ظهور مرده شیطانی» با وجودِ اجرای قوی‌ خشونتِ عریان و منزجرکننده‌ای که امضای این مجموعه است.ویژگی‌های ضروریِ یک بازسازی/دنباله را کم دارد. این فیلم فاقدِ نوآوری‌‌ یا رویکردِ تازه‌ای که این مجموعه‌ی ۴۰ ساله به آن نیاز دارد است. لحظاتِ کلاسیکِ فیلم‌های اورجینال را بدونِ عناصری که آن‌ها را تأثیرگذار کرده بود بازیافت می‌کند . اسطوره‌شناسی مجموعه را گسترش نمی‌دهد. علاوه‌بر اینها، برخلافِ بازسازی ۲۰۱۳ که حداقل از پرده‌ی آخرِ جنون‌آمیزش به‌عنوان فرصتی برای شاخ‌و‌شانه‌کشی برای سه‌گانه‌ی اورجینال استفاده کرده بود.به‌عنوان فرصتی برای جاویدان کردنِ خودش در حافظه‌ی اخیرِ ژانر وحشت استفاده کرده بود. «ظهور» به بازسازیِ پایان‌بندیِ فیلم قبلی اکتفا می‌کند. چیزی که این مجموعه به آن نیاز دارد.یک دورنمای داستانی است؛ به رویکردی شبیه به سه‌گانه‌ی «ایکسِ» تای وست نیاز دارد؛ سه‌گانه‌ای که نه‌تنها هرکدام از قسمت‌هایش مکمل یکدیگر هستند و تکه‌ای از یک داستانِ بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهند. بلکه هرکدام حال‌وهوای منحصربه‌فردِ خودشان را دارند. اگر قرار باشد فیلم‌های آینده‌ی «مُرده‌ی شرور» فرمولِ نخ‌نماشده‌ی مجموعه (کتاب نفرین‌شده‌ی تازه‌ای کشف می‌شود و گروهِ تازه‌ای از کاراکترها را به جان یکدیگر می‌اندازد) را تکرار کنند؛ آن موقع «مُرده‌ی شریر» هم برای مدتِ زیادی نمی‌تواند از دچار شدن به طلسمِ دنباله‌های ضعیفِ پُرتعدادی که گریبانگیرِ دیگر مجموعه‌های ترسناکِ سابقه‌دار شده است، قسر در برود.

 

سخن نهایی

 

در این مقاله ، درباره ی فیلم ظهور مرده شیطانی سخن گفتیم و آن را نقد کردیم.شما میتوانید این فیلم را در نتفلیکس مشاهده کنید.کافیست که گیفت کارت نتفلیکس را از سایت گیفت بارون خریداری کرده و از تماشای آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید