پلی استیشن ۵

 

پلی‌استیشن ۵ پنجمین کنسول بازی ویدئویی خانگی از پلی‌استیشن است که سرگرمی های تعاملی سونی آن را توسعه داده‌است. پلی‌استیشن ۵ در نسل نهم با رقیب سنتی خود، اکس‌باکس سری اکس و سری اس و نینتندو سوئیچ رقابت می‌کند.

پلی‌استیشن ۵ در سال ۲۰۱۹ به عنوان جایگزین کنسول پلی‌استیشن ۴ معرفی شد و در ۱۲ نوامبر ۲۰۲۰، در آمریکای شمالی، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی و سنگاپور روانه بازار گردید و در ۱۹ نوامبر در سراسر جهان، پخش شد. نخستین گزارش‌ها از این کنسول بازی از سوی مارک سرنی در گفتگو با وایرد بود که در آوریل ۲۰۱۹ منتشر شد. نخستین بار سونی در ویدیو کنفرانس اختصاصی پلی‌استیشن ۵ که در حال رونمایی بازی‌های آن بود، تصویر دوال سنس یا همان دسته پلی‌استیشن ۵ را در معرض نمایش همگان گذاشت. پس از آن در کنفرانس اختصاصی خود کنسول را به شکل کامل در یک ویدیو کنفرانس معرفی کرد؛ زیرا به دلیل جریان اپیدمی کرونا امکان معرفی در حضور هواداران این پلتفرم مهیا نبود.این کنسول، بازی‌های گزینش‌شدهٔ پلی‌استیشن ۴ را نیز اجرا می‌کند.

کنسول پلی‌استیشن ۵ از معماری رایزن ای‌ام‌دی، بر پایهٔ نسخهٔ ۷ نانومتری معماری ذن ۲ با ۸ هسته و ۱۶ رشتهٔ پردازشی بهره می‌برد. پردازش گرافیکی این کنسول، از خانوادهٔ رادئون و بر پایهٔ ریز معماری تازهٔ همین شرکت، با نام ریزمعماری آر.دی.ان. ای است که توانایی رهگیری پرتو بی‌درنگ را دارد. این کنسول بازی، از درایو حالت جامد (اس‌اس‌دی) بهره می‌برد که به بارگذاری تندتر و چالاکی بیشتر محیط بازی‌ها، می‌انجامد. همچنین، پشتیبانی از ۸کی نیز فراهم شده‌است. از بازی‌های تحت‌انحصار در روز عرضه می‌توان به ارواح شیطانی (بازسازی‌شده) و مرد عنکبوتی: مایلز مولارس اشاره کرد.

بهترین بازی های پلی استیشن ۵

 

Assassin’s Creed Valhalla

 

assassin’s creed valhalla

 

سازنده: Ubisoft Montreal

ناشر:  Ubisoft

سبک: اکشن، نقش‌آفرینی

حالت بازی: تک‌نفره، آفلاین

 

اساسینز کرید والهالا یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجویی، نقش‌آفرینی و مخفی‌کاری است که توسط یوبی‌سافت و ۱۴ استودیوی بازی‌سازی دیگر این شرکت، در سال ۲۰۲۰ برای سکوهای پلی‌استیشن ۴، پلی‌استیشن ۵، ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس سری اکس و سری اس، گوگل استدیا و مایکروسافت ویندوز منتشر شد.

این بازی بیست و یکمین قسمت از مجموعه بازی‌های اساسینز کرید و نهمین قسمت از مجموعه اصلی پس از بازی اساسینز کرید ادیسه محسوب می‌شود. داستان بازی در۸۷۳ میلادی و در زمان حملات وایکینگ‌ها به بریتانیا اتفاق می‌افتد. داستان و بسیاری از اتفاقات بازی در سرزمین‌های اسکاندیناوی و بریتانیا رخ می‌دهند. در این بازی همانند نسخهٔ قبلی خود امکان انتخاب بین دو شخصیت زن و مرد وجود دارد. به گفته سازندگان شخصیت اصلی اِیوُر نام دارد.

سال ۸۷۳ قبل از میلاد فرارسیده است. نروژ که یکی از مقرهای اصلی وایکینگ‌هاست، در حال آماده‌سازی برای کشورگشایی و تغییر صفحات تاریخ است. دنیا به دنبال برداشتن قدم‌های تازه‌ای است که چهره اروپا را برای همیشه تغییر می‌دهد. بازی Assassin’s Creed Valhalla سفری اعجاب‌انگیز به قلب حکومت وایکینگ‌ها، همراه قهرمانی شجاع به نام Eivor و برادرش Sigurd است که رهبری قبیله‌شان در حمله‌ای همه‌جانبه به سمت سرزمین آنگلوساکسون و همان انگلستان امروزی را دنبال می‌کنند. شرکت یوبی‌سافت تابه‌حال نسخه‌های مختلفی از فرانچایز Assassin’s Creed روانه بازار کرده و پس از مسافرت به لندن، فرانسه، مصر باستان و یونان، حالا وقت آن رسیده به دوره‌ی تاریخی وایکینگ‌ها برویم و همراه شخصیت جدیدی که رگه‌هایی از آساسینز در آن دیده نمی‌شود، حمله‌ای همه‌جانبه به انگلستان را تجربه کنیم.

 

Sackboy: A Big Adventure

 

Sackboy: A Big Adventure

 

سازنده: Sumo Digital

ناشر: Sony Interactive Entertainment

سبک: پلتفرمر، ماجراجویی

حالت بازی: تک‌نفره، چندنفره

 

یک بازی ویدئویی در سبک معمایی است که توسط شرکت Sumo Digital توسعه یافته و به وسیله Sony Interactive Entertainment در نوامبر ۲۰۲۰ برای پلتفرم های پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ منتشر شده است. این بازی به عنوان یکی از قسمت‌های مجموعه بازی‌های LittleBigPlanet به‌شمار می‌رود و داستان آن در مورد موجوداتی انسان‌نما به نام سک‌بوی است. این نسخه از بازی در واقع یک اسپین‌آف از این سری می باشد که به صورت ۳ بعدی طراحی شده است. در گیم پلی بازی شما می توانید از قابلیت‌های مختلفی همچون دویدن، پرش و رد کردن موانع استفاده کنید و ماجراهای بسیاری را پشت سر بگذارید. از ویژگی های بازی می توان به طراحی عالی، گیم پلی سرگرم کننده، شخصیت های مختلف، محیط های متنوع و … اشاره کرد. در بازی “سکبوی: یک ماجراجویی بزرگ” می‌توانید به صورت تک‌نفره کار کنید یا با دوستان خود در بخش کوآپ همراه شوید و از چالش های مختلف عبور کنید.بازی Sackboy: A Big Adventure تجربه‌ای تک‌نفره و چندنفره است که می‌تواند لحظاتی سرگرم‌کننده و بعضا چالشی را پیش‌روی بازیکنان قرار دهد.

بازی Sackboy: A Big Adventure باری دیگر داستان شهروند‌های پارچه‌ای و دوست‌داشتنی را در کرفت ورلد روایت می‌کند. جایی که این‌بار شخصیت شرور داستان ناگهان به محل زندگی سک بوی حمله می‌کند و با گروگان گرفتن آن‌ها ماجراجویی جدیدی را رقم می‌زند.

بازی Sackboy: A Big Adventure سعی دارد تا بازیکنان را در طول مراحل با چالش‌های مختلفی روبه‌رو کند، هرچند این چالش‌ها در نهایت در حد و اندازه مجموعه Little Big Planet ظاهر نمی‌شود. باس‌های فایت‌های متنوع، انواع اقسام مکانیک‌های گیم‌پلی و درنهایت طراحی مراحلی زیبا و خلاقانه تنها بخشی از خصوصیات بازی سک بوی هستند که می‌توانید درکنار دوستان خود غرق آن شوید.

Horizon Forbidden West

 

Horizon Forbidden West

 

سازنده: Guerrilla Games

ناشر: Sony Interactive Entertainment

سبک: اکشن، نقش‌آفرینی

حالت بازی: تک‌نفره

 

در بازی Horizon Forbidden West یک دنیای کاملا جدید خلق شده که در عین ادای احترام به بسیاری از برترین بازی‌های تاریخ، اصالت خودش را هم دارد و می‌تواند ده‌ها ساعت و بلکه بیشتر، گیمرها را در خود غرق کند.

ساخت یک بازی جهان باز ساختن دیگر آنقدرها هم راحت نیست، اگر در زمان گذشته فقط با گشت و گذار در یک محیط فیزیکی و گرفتن ماموریت و انجام دادن آن برچسب «جهان باز» بودن به بازی زده می‌شد، حالا عناصر بسیار بیشتری در این سبک بازی‌ها باید به کار گرفته شود تا این برچسب سزاوار این نوع بازی‌ها شود. توقع گیمرها پس از عناوین درخشانی چون قسمت پنجم GTA و قسمت دوم Red Dead Redemption از این دنیاهای خیالی بسیار بالا رفته و هرکس که دست روی ساخت چنین عناوینی می‌گذارد، رسما با دم شیر بازی کرده است.

بازی Horizon Forbidden West در ادامه نسخه اول خود عرضه شده، نسخه‌ای که در زمان عرضه توانست این جاه طلبی را به نحو جالب توجهی انجام دهد و دنیایی را پی‌ریزی کند که پتانسیل‌های زیادی برای توسعه دادن داشته باشد. در واقع می‌توان ادعا کرد Horizon Forbidden West بسیار بسیار بهتر از نسخه قبلی خود ظاهر شده و فرزندی شیر پاک خورده است که پدرش و اشتباهات زندگی او را فرا گرفته و حالا پا به دنیا گذاشته است. اعضای تیم گوریلا گیمز که با سری Killzone خود در بازی‌های FPS خوش درخشیدند و توانستند میان فرنچایزهای غول این سبک بازی‌ها برای خودشان سر و صدا کنند؛ حالا با هورایزن خود رسما تنه به تنه عناوین شاهکار راک استار و سری ویچر و دیگر بازی‌های جهان باز قدر دنیا می‌زنند.

 

Returnal

 

Returnal

 

سازنده: Housemarque

ناشر: Sony Interactive Entertainment

سبک: سوم شخص تیراندازی

حالت بازی: تک‌نفره، چندنفره

بازی Returnal، ساخته‌ی جدید استودیو فنلاندی و خوش‌سابقه‌ی هوس‌مارک قصد ارائه‌ی تجربه‌ای چالش‌برانگیز با فضاسازی ترسناک را داشته است.

از اولین ثانیه تا آخرین ثانیه، بازی ریترنال با حاضر در تک‌تک بایوم‌ها (زیست‌بوم‌ها یا محیط‌های مختلف بازی) به استودیو بازی‌سازی هوس‌مارک تعلق دارد. البته که همه می‌دانستیم قرار است این استودیو فنلاندی بازی Returnal را بسازد. اما نکته این است که واقعا ریترنال در درخشان‌ترین لحظات خود به شکل تمام‌وکمال دی‌ان‌ای بازی‌های پیشین شرکت را به رخ می‌کشد؛ از گلوله‌های بزرگ و درخشان حاضر در بازی Resogun که گاهی جاخالی دادن از برخورد با آن‌ها غیرممکن به نظر می‌رسد تا دشمن‌ها و مینی‌باس‌هایی که به سبک بازی Nex Machina برای پیروزی بر آن‌ها باید نیمی از ذهن فقط مشغول حرکت دادن سریع کاراکتر و دیگری متمرکز روی شلیک گلوله‌ها باشد.

دنیای بازی‌های روگ‌لایت به قدری غنی و پرشده از آثار سخت و بسیار سرگرم‌کننده است که رسیدن یک بازی روگ‌لایت جدید به هویت مشخص خود دشوار به نظر می‌رسد. ولی بزرگ‌ترین و پرخرج‌ترین بازی استودیو هوس‌مارک تا به امروز که با سرمایه‌گذاری بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی ساخته شد، با انواع‌واقسام اِلِمان‌ها توانست تعلق خود به یک استودیو بازی‌سازی خوش‌سابقه و قدیمی را اثبات کند.

هویت تعریف‌شده‌ی ریترنال در همان یک ساعت نخست تجربه‌ی بازی شکل می‌گیرد؛ با قدم گذاشتن بازیکن در فضاهایی که همزمان به‌شدت قدیمی و پرشده از تکنولوژی‌های عجیب به نظر می‌آیند. در یک فضاسازی عالی که بازیکن را به یاد آثاری درخشان همچون مهم‌ترین لحظات مجموعه فیلم بیگانه می‌اندازد، بازی Returnal نابودی یک تمدن خارق‌العاده را نشان می‌دهد. البته که طبیعت بر این جهان مرده حاکم شده است. ولی شگفتی‌ها و زیبایی‌های آن هنوز زیر این همه خرابی به چشم می‌آیند. بارها و بارها می‌توان در بازی ریترنال باور کرد که مشغول قدم برداشتن در خرابه‌های به‌جامانده از تمدنی بیگانه هستیم؛ در نسخه‌ی نابودشده‌ی سیاره‌ای شگفت‌انگیز.

از دل همین فضاسازی میخکوب‌کننده، اندکی وحشت بیرون می‌آید؛ ترسی زیرپوستی اما قدرتمند از ناشناخته‌ها. گیمر که درگیر این ترس ساکت است، وحشت اصلی بازی را هم با بارها و بارها شکست خوردن لمس می‌کند؛ مردن و به زندگی برگشتن. چون بازی Returnal بدون شک باید سخت و چالش‌برانگیز خطاب شود؛ انقدر سخت که نباید تعجب کرد اگر درصد بسیار بسیار زیادی از بازیکن‌ها هرگز تیتراژ پایانی آن را نبینند. به همین خاطر فضاسازی از همان ابتدا علاوه‌بر اینکه اشاره‌های حداقلی و جالبی به داستان دارد، به گیم‌پلی هم پیوند می‌خورد.

 

Elden Ring

 

Elden Ring

 

سازنده: FromSoftware

ناشر: Bandai Namco Entertainment

سبک: اکشن، نقش‌آفرینی

حالت بازی: تک‌نفره، چندنفره

 

این سرزمین بزرگ که نام the Lands Between را برایش برگزیده‌اند، توسط ملکه‌ای به اسم Marika اداره می‌شود که زندگی جاودانه داشته و مدت‌های زیادی فرمانروای آن مانده است. Elden Ring قدرتی ماورایی بوده که سرچشمه درختی جادویی و بزرگ در سرزمین است. حکمرانی غلط Marika باعث شده تا این قدرت جادویی به تکه‌های متعددی شکسته شود و توسط موجودات سرزمین به تسخیر در آید. از این قطعه‌ها با نام Great Rune یاد می‌شود و به دلیل به هم خوردن توازن، جنگی بزرگ به وجود آمده است. شما به‌عنوان Tarnished باید برای برگرداندن توازن دنیای the Lands Between و زانو زدن در برابر Elden Ring عازم ماجراهای پرمخاطره شوید.در بازی Elden Ring نه‌تنها می‌توانید ظاهر کاراکتر خودتان را شخصی‌سازی کنید، بلکه سایر ویژگی‌های فیزیکی مانند قدرت بدنی و یا ذهنی خودتان را هم تغییر دهید. مثلاً شاید بخواهید یک جنگجوی قوی‌هیکل باشید و با ضربات فیزیکی دشمنان را از پا در آورید یا برعکس به یک جادوگر قدرتمند با قدرت ذهنی بالا تبدیل شده و جادوهای مخرب و متعددی را روانه آن‌ها کنید. طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها، تجهیزات و زره‌های مختلف نیز در دسترس شما قرار دارد که باید با پیشروی در بازی و گشت‌وگذار در محیط‌های وسیعش، آن‌ها را پیدا کرده و مطابق سبک مبارزه و قدرت خود، هر کدام را برگزینید.در بازی Elden Ring برای اولین بار می‌توانید گشت‌وگذارهای خود را در دنیای وسیع و فانتزی را سوار بر اسب انجام دهید. اسب‌سواری در بازی Elden Ring بسیار لذت‌بخش بوده و علاوه بر اینکه سرعت گشت‌وگذار شما را بیشتر می‌کند، تعامل با محیط را به شکل متفاوتی به شما ارائه می‌دهد. در نقشه محل‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمکشان ارتفاع‌های بلندی را توسط اسب فتح کنید، برخی از دیوارهای عمودی را بالا بروید و… همچنین تعدادی از مبارزه با Bossها را سوار بر اسبتان تجربه خواهید کرد که برای این سری، امری نوآورانه و بسیار مهیج به حساب می‌آید.

 

Demon’s Souls

 

 

سازنده: FromSoftware

ناشر:  Sony Computer Entertainment

سبک: اکشن، نقش‌آفرینی

حالت بازی: تک‌نفره، چندنفره

 

ارواح شیطانی (به انگلیسی: Demon’s Souls) یک بازی ویدئویی به سبک نقش‌آفرینی اکشن است که توسط فرام‌سافتور توسعه یافته و به طور انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۳ منتشر شده‌است. این بازی به‌وسیلهٔ سونی کامپیوتر انترتینمنت در ۵ فوریه ۲۰۰۹ در ژاپن منتشر شده و توسط شرکت اطلس در ۶ اکتبر ۲۰۰۹، در آمریکا و به‌وسیلهٔ نامکو باندای گیمز در ۲۳ و ۲۵ ژوئن ۲۰۱۰ در استرالیا و اروپا عرضه شده‌است.

ارواح شیطانی برای داشتن حالتی بسیار سخت در روند بازی مورد توجه بوده، که بر طبق بسیاری از منتقدین این بازی یک چالش واقعی به‌شمار می‌رود. موفقیت این بازی سبب آغاز مجموعه بازی‌های سولز گردید، و ادامه‌ای برای این بازی موفق با نام دارک سولز در سال ۲۰۱۱ منتشر شده‌است. نسخه بازسازی شده این عنوان توسط بلوپوینت گیمز در نوامبر ۲۰۲۰، به عنوان بازی زمان عرضه برای کنسول پلی‌استیشن ۵ منتشر شده‌است.

 

سخن نهایی

 

در این مقاله ، درباره ی بهترین بازی های پلی استیشن ۵ سخن گفتیم.شما میتوانید گیفت کارت پلی استیشن را از سایت معتبر گیفت بارون خریداری نمایید و به انواع بازی های پلی استیشن دسترسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید