شوتر سوم شخص چیست ؟

 

سبک Third Person Shooter یا همان شوتر سوم شخص، یکی از سبک‎های بسیار پرطرفدار در دنیای بازی‎های رایانه‎ای می‎باشد که از زمان قدیم تا به امروز و طی این سال ها علاقمندان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است. هر چند که قدمت سبک برادر این ژانر یعنی شوتر اول شخص نسبت به شوتر سوم شخص بیشتر و همینطور پرطرفدار تر است اما در نسل های اخیر به لطف عرضه عناوین با کیفیت شوتر سوم شخص، این ژانر نیز حسابی خود را بالا کشید و شاهد عرضه شاهکارهای بی نظیری در این سبک بودیم که تحسین تمام دنیا را بر انگیختند. در کشور ما شوتر اول شخص محبوب ترین و پرطرفدارترین ژانر بازی های رایانه ای به حساب می آید که مخصوصا تا چند سال قبل اصلا انگار در کشور ما سبک دیگری غیر از این وجود نداشت! اما در سال‎های اخیر و به لطف اطلاع رسانی وسیع‎تر و دقیق‎تر وبسایت‎ها و مجلات مربوط به بازی‎های رایانه‎ای و آشناتر شدن بازی ‎بازهای ایرانی با دیگر سبک ها و همینطور انتشار عناوینی قدرتمند در سبک هایی مثل اکشن و شوتر سوم شخص و نقش آفرینی های غربی با کیفیت، همه و همه باعث شده است تا بازیبازان کشورمان از تنها شوتر اول شخص بازی کردن دست بکشند و بقیه سبک ها نیز علاقمندان خاص خود را پیدا کند. بدون شک سبک شوتر سوم شخص نیز مانند سایر ژانرهای مختلف، برخی عناوین شاخص و شناخته شده‌‎تر از دیگر عناوین هستند و به نوعی حکم معیار و شاخص سنجش در سبک نقش‎‌آفرینی را دارند.

 بازی های شوتر سوم شخصی که هرگز آن‌طوری که باید دیده نشدند!!

 

بازی های ویدئویی در طول این چندسال ، پیشرفت زیادی کردند و سر و صدا به پا کردند.در این میان خیلی از بازی ها ترند شدند و خیلی از بازی ها با وجود پتانسیل خوبی که داشتند غوغا به پا نکردند.حال ما میخواهیم تا برخی از  بازی های شوتر سوم را به شما معرفی کنیم:

 

Vanquish

 

Vanquish

 

این بازی ، یک بازی شوتر در ژانر اکشن هست که به تازگی در Steam منتشرشده است، قبل از انتشار بازی شایعات بسیار زیادی پیرامون بازی می‌چرخید که یکی از این شایعه‌ها انتشار نسخه کامپیوترهای شخصی بازی بود که به صورت مکرر توسط استدیو سازنده بازی یعنی PlatinumGames تائید و تکذیب می‌شد تا اینکه بالاخره Sega که وظیفه انتشار بازی را بر عهده داشت، اعلام کرد که این شوتر خوش‌ساخت و بزرگ برای کامپیوترهای شخصی نیز پرت می‌شود و حتی نسبت به نسخه‌های معمولی بازی دارای ویژگی‌های بارزی از جمله نرخ فریم بالاتر، رزولوشن ۴K و کیفیت بهتر بافت‌ها و تکسچرها است.

داستان بازی در زمان آینده روایت می‌شود جایی که جمعیت زمین به‌شدت افزایش‌یافته و جنگ برای منابع، تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است، در میان آمریکا و روسیه که همیشه تنش‌هایی با یکدیگر داشتند قطب‌های اصلی این جنگ هستند، به این صورت که روس‌ها در ابتدا پایگاه فضایی آمریکایی‌ها را تصرف می‌کنند و کنترل فضا را در اختیار می‌گیرند، بلافاصله آمریکایی‌ها گروهی ویژه برای غلبه بر روس‌ها که متشکل از ربات‌هاست تشکیل می‌دهد و شما باید در قالب یکی از این ربات‌ها به مبارزه با دشمنان بپردازید.

در زمینه گیم پلی Vanquish به خوبی کار کرده و خوش درخشیده، مکانیزم های حمله و سنگر گیری بازی به نحو احسن طراحی شده‌اند، هوش مصنوعی خوب دشمنان، تنوع گسترده سلاح‌ها در بازی و باس ها و غول متنوع همگی عواملی هستند که بر جذابیت گیم پلی بازی افزوده‌اند.

 

Gun

 

Gun

 

یکی از بازی های محبوب کمپانی اکتیویژن می باشد که در ژانر تیراندازی دنبال می شود. این بازی در سال ۲۰۰۵ برای پلتفرم هایی چون مایکروسافت ویندوز و ایکس باکس ۳۶۰ منتشر شد و محبوبیت آن به حدی بالا رفت که مدتی بعد نسخه ی مخصوص پی اس پی آن نیز منتشر شد. سبک بازی گان اکشن سوم شخص می باشد که البته گیمر ها در صرت علاقه می توانند آن را به صورت اول شخص نیز دنبال کنند. Gun ( اسلحه ) جزء اولین بازی های ژانر وسترن بود که توانست به جایگاه ویژه ای در میان بازیبازان برسد.

داستان بازی GUN در یک محیط جهان باز روایت می شود که این نکته ای فوق العاده برای بازی با این سبک به حساب می آید. گان را می توان پرچم دار بازی های بزرگی چون Red Dead Redemption معرفی کرد، بازی که با گیم پلی لذت بخش و گرافیک و داستانی مناسب توانست طرفداران بسیاری را در سر تا سر دنیا پیدا کند.

اگر بخواهیم به بخشی از موفقیت های گان اشاره کنیم می توانیم نمره ی آن در استیم را بگوییم که اکنون با رای های بی شماری نمره ی فوق العاده ی ۹ از ۱۰ را کسب نموده است. مورد دیگر آن که این بازی تا سال ۲۰۰۸ و تنها در ایالات متحده ۱٫۴ میلیون نسخه را فروخت که رقمی فوق العاده برای عنوانی با این سبک به حساب می آید. ضمن آن که نسخه ی ایکس باکس ۳۶۰ این بازی موفق به کسب عنوان بازی سال از گیم اسپای شد.

 

Scarface: The World is Yours

 

Scarface: The World is Yours

 

اسکارفیس صورت زخمی یک بازی ویدئویی شوتر سبک جهان باز، ماجراجویی و اکشن است که توسط Radical Entertainment طراحی و توسط Sierra Entertainment در سال ۲۰۰۶ برای مایکروسافت ویندوز منتشر شد.سبک بازی بسیار پرطرفدار است به محض ورود به بازی صحنه های بازی شما را به یاد بازی پرطرفدار GTA می ندازد.بازی اسکار فیس سبکی میان Grand Theft Auto Vice City و Grand Theft Auto San Andreas دارد.

داستان بازی روایت گر فیلم Scarface 1983 – صورت زخمی ۱۹۸۳ با بازی آل پاچینو می باشد.شما در نقش (Tony Montana (Al Pacino هستید. البته یاد آور می شویم که تغییراتی در داستان بازی انجام شده در آخر فیلم که تونی مونتانا کشته شده بود در داستان بازی تغییر کرده و زنده می باشد.همه فکر می کردند که او مرده بود اما اشتباه کردند او برای انتقام آماده است همه چیز را قرار است از نو بسازد.به شما ماموریت های حرفه ای سخت و آسان سپرده می شود که شما باید به طور کاملا حرفه ای همه را به پایان برسانید. گیم پلی و گرافیک بازی خوب و راضی کننده است.

 

Spec Ops: The Line

 

Spec Ops: The Line

 

یک بازی ویدئویی شوتر در سبک تیراندازی سوم شخص است که توسط استودیو آلمانی یاگر دولوپمنت توسعه یافته و به‌وسیلهٔ ۲کی گیمز در سال ۲۰۱۲ منتشر شده‌است. این بازی در ژوئن ۲۰۱۲ برای پلت‌فرم‌های مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن ۳ و اکس‌باکس ۳۶۰ در سراسر جهان عرضه شد. نسخه سیستم‌عامل اواس ده در نوامبر ۲۰۱۳، و لینوکس در مه ۲۰۱۵ در دسترس قرار گرفتند. این بازی به عنوان دهمین قسمت، و همچنین نسخهٔ بازراه‌اندازی شده در مجموعه بازی‌های عملیات اسپک به‌شمار می‌رود. داستان بازی از این قرار است که زرگ‌ترین طوفان شن در دبی آمده است. ژنرال جان کانراد، ژنرال آمریکایی است که در حال بازگشت از افغانستان میباشد. او به همراه گردان ۳۳ متوجه طوفانی که در شهر دبی آمده است می شوند و به شهر میروند تا اوضاع را درست کنند. جان کانراد و گردان ۳۳ از سوی ارتش آمریکا پیام دریافت می کنند که : نه ، به مقر برگردید ! اما کانراد برای کمک به مردم دبی از دستور سر پیچی می کند. زمان می گذرد، گردان ۳۳ زمین گیر و تمام ارتباطات قطع می شود. کشور ، دبی را منطقه غیر قابل سکونت خوانده و تمام پرواز ها به آنجا را لغو می کند. گردان ۳۳ برای سرکوب آشوب ها حکومت نظامی اعلام می کند که موجب تشکیل گروه های مختلف مردمی می شود. افرادی از گردان ۳۳ شورشی علیه کانراد می کنند ، اوضاع خراب است… پیامی که بالاخره به بیرون ارسال می شود : من ، جنرال کانراد هستم ، دبی از بین رفته ، همه چیز از بین رفته ، من اعلام میکنم که شکست خوردم. در همین حین ، ارتش آمریکا بهترین تیم دلتای خود را که شامل ( کاپیتان مارتین واکر ) ، گروهبان لوگو و آدامز میشود را را به دبی میفرستد تا وضعیت کانراد رو تایید و به مرکز گزارش کنند، اما از همان اول شورشی ها به آنها حمله می کنند چون گردان ۳۳ منابع آب که مانند طلا در شهر بود را تصرف کرده بودند و شورشی ها هرگونه سرباز آمریکایی ای را که که میدیدند، می کشتند. داستان ادامه پیدا میکنه و مشکل ، از جایی آغاز میشود که نیرو های گردان ۳۳، آنها را با افراد سی آی ای اشتباه میگیرند …

 

The Saboteur

 

The Saboteur

 

بازی The Saboteur مانند اکثر بازی هایی که سوژه های تاریخی دارند از روایت ها و رویدادهای واقعی بهره می برد که بارزترین آن ها شخصیت اصلی است. این بازی ، یک بازی در ژانر اکشن سوم شخص می باشد که توسط شرکت الکترونیک آرتز منتشر شد . داستان این بازی در سال‌های جنگ جهانی دوم و در فرانسه زیر اشغال آلمان نازی می‌گذرد . این بازی برای استفاده بر روی ویندوز، ایکس باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ طراحی شده‌است. خرابکار از دسامبر ۲۰۰۹ به بازار آمده‌است.شخصیت اصلی بازی The Saboteur که شون دلوین (Sean Devlin) نام دارد از روی فردی به نام ویلیام گرور ویلیامز (William Grover-Williams) طراحی شده است و به همین دلیل شون از لحاظ ظاهری و مهارت بسیار به ویلیامز شبیه است.

شون یک فرد ایرلندی است که در راندن اتومبیل های مسابقه ای تبحر خاصی دارد. او در یک مسابقه اتومبیل رانی شرکت می کند اما یک راننده آلمانی برای اینکه او نتواند در مسابقه پیروز شود، در زمان مسابقه اتومبیل شون را پنچر می کند. همین مسئله باعث می شود که شون به همراه یکی از دوستانش که جولز (Jules) نام دارد بعد از مسابقه اتومبیل آن راننده آلمانی را از بین ببرند.

 

James Bond 007: Blood Stone

 

 

James Bond 007: Blood Stone

 

بازی James Bond 007: Blood Stone بیست و چهارمین نسخه‌‌‌ی این سری بازی های James Bond است که روانه‌ی بازار شد و داستانی کاملا مجزا از فیلم‌های این مجموعه را به بازیکنان ارائه داد. دوربین این نسخه به شکل سوم شخص است و بازی به صورت خطی جلو می‌رود. یکی از نکات مثبت این بازی، حضور پررنگ Daniel Craig به عنوان صداگذار در بازی است که یک خبر خوب برای هواداران فیلم‌های جدید این مجموعه است که این بازیگر نقش جیمز باند را در آن‌ها ایفا می‌کند. Blood Stone آخرین نسخه از این سری است که توسط Bizarre Creations توسعه پیدا کرد. این بازی توسط Activision روانه‌ی بازار شد و دو بخش تک نفره و چندنفره را به بازیکنان ارائه می‌دهد.

Blood Stone، بعد از نسخه‌ی Everything or Nothing، اولین جیمز باندی است که بعد از مدت‌ها، یک داستان کاملاً جدا به فیلم‌های این مجموعه را روایت می‌کند که نقاط قوت و ضعف خود را دارد. داستان بازی در مورد یک تروریست مشهور به نام Greco است که قصد دارد طی یک مأموریت انتحاری، بخشی از Acropolis در آتن را نابود کند و جیمز باند (با صداگذاری Daniel Craig) برای خنثی کردن این حمله‌ی انتحاری به آتن اعزام می‌شود. بازی در مراحل بعدی خود، داستان‌های کاملاً متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد که البته برخی از این مراحل به یکدیگر مربوط می‌شوند. سازندگان سعی کرده‌اند با انتخاب مکان‌های متفاوت برای مأموریت‌های بازی، تنوع بازی را بالا ببرند که تا حدی هم موفق شده‌اند.

گیم‌پلی بازی به صورت شوتر سوم شخص است و المان‌های زیادی از مبارزات تن به تن در بازی وجود دارد. در طول برخی مراحل، شما قادر به رانندگی ماشین خواهید بود که تنوع خوبی را به بازی اضافه می‌کند. یکی از قابلیت‌های که جیمز باند به آن مجهز است، نوعی نشانه‌گیری دقیق است که پس کشتن یک دشمن به صورت تن به تن اتفاق می‌افتد. این بازی به بازیکنان یک بخش چندنفره نیز ارائه می‌دهد که ۱۶ بازیکن در مودهای مختلفی در برابر هم قرار می‌گیرند.

Warhammer 40000: Space Marine

 

Warhammer 40000: Space Marine

 

استودیویی که با ساخت سری Warhammer انقلابی در سبک RTS ایجاد کرد. نسخه های زیادی از سری Warhammer تا به حال عرضه شده است و همواره در هنگام عرضه جزء بهترین ها بوده اند.

در سال ۲۰۱۱ استدیوی Relic Entertainment پا را فراتز از حیطه ی کاری خود (سبک RTS ) گذاشت و بازی Warhammer 40000 Space Marine وارد دنیای اکشن سوم شخص شد. در بازی Warhammer 40000 Space Marine دیگر با یک بازی RTS رو به رو نخواهیم بود بلکه با یک اکشن سوم شخص سریع و زیبا دست و پنجه نرم خواهیم کرد. اکشن سوم شخصی که دیگر در آن کاور گیری معنایی ندارد و شما باید به قلب دشمن حمله کنید. حال ممکن است کشته شوید و یا زنده بمانید.

داستان بازی Warhammer 40000 Space Marine در خارج از زمین اتفاق می افتد و شما به عنوان یکی از اعضای نیروی تفنگداران دریایی، برای نجات زمین از حمله ی بیگانگان وارد میدان نبرد می شوید. خوشبختانه نبرد انسان ها و اورک ها در این سری از بازی ها آنقدر ادامه پیدا کرده که ما در این بازی با کمبود سوژه مواجه نشویم.

در Space Marine شاهد این موضوع هستیم که جنگ سخت انسان ها با اورک ها هنوز ادامه دارد، اما شرایط برای انسان ها بسیار سخت شده است. تعداد اورک ها بسیار زیادتر از انسان ها است. هزاران انسان در برابر میلیون ها اورک صف آرایی کرده اند و امیدوارند که بتوانند این موجودات سبز رنگ و زشت را از بین ببرند.

بازیکنان در نقش کاپیتان تیتوس (Titus) که یک Ultramarine است، بازی را آغاز می کنند. کاپیتان و همرزمانش با زره های بسیار بزرگشان به نوعی برگ برنده انسان ها به حساب می آیند. قابلیت های Ultramarine ها باعث شده که آن ها به سربازهای بسیار قدرتمند، همه فن حریف و بی باکی تبدیل شوند که می توانند یک تنه با اورک های زیادی مبارزه کنند.

 

سخن نهایی

 

در این مقاله درباره ی بازی های شوتر سوم شخص صحبت کردیم.شما میتوانید گیفت کارت انواع بازی ها ، گیفت کارت استیم و پلی استیشن را از سایت گیفت بارون خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید