بازی مولتی پلیر چیست ؟

 

به بازی ویدئویی چند نفره  که در آن بیش از یک نفر می‌تواند در محیط بازی در همان زمان و به‌صورت آنلاین از طریق اینترنت حضور داشته باشد.بازی‌های چند نفره معمولاً بازیکنان را ملزم می‌کنند که منابع یک سیستم بازی واحد را به اشتراک بگذارند . یا از فن آوری شبکه برای بازی با هم در مسافت بیشتری استفاده کنند. بازی‌های چند نفره به بازیکنان امکان تعامل با سایر افراد را در مشارکت، رقابت یا رقابت می‌دهد ؛ همچنین ارتباطات اجتماعی غایب در بازی‌های تک نفره را برای آنها فراهم می‌کند.

در واقع ، بازی مولتی پلیر به بازی گفته میشود که در آن بیش از یک بازیکن اجازه ورود به بازی و تکمیل مراحل آن را دارند. چنین بازی هایی با بازی های تک نفره مقایسه می شوند که در آن تنها یک بازیکن توانایی پیشبرد بازی را دارد. در این نوع بازی‌های ویدیویی، چندین بازیکن قابلیت اجرای بازی را در طول داستان یا قسمت‌هایی که مخصوص قسمت چندنفره طراحی شده‌اند، دارند.

multiplayer games

بازی های مولتی پلیر در سه دسته قرار دارند :

 

۱- بازی های مولتی پلیر آفلاین تک دیوایز : به بازی هایی گفته میشود که نیازی به اتصال اینترنت و سرور ندارد و فقط از طریق یک دستگاه یا کنسول کار میکند.از  آنجایی که این بازی ها به صورت آفلاین می باشند پس قائدتا قابلیت اتصال به اینترنت و سرور بازی و در نتیجه کانکت شدن به کاربری در موقعیت دیگر و با دیوایز دیگری را ندارند.

۲- بازی های مولتی پلیر آفلاین با هات اسپات و بلوتوث : به بازی هایی گفته میشود که به صورت افلاین بوده و نیازی به اتصال اینترنت و سرور را نداشته. اما باید برای کانکت شدن دو یا چند دستگاه به هات اسپات و بلوتوث متصل باشید. درواقع ، هرکاربر باید یک دستگاه داشته باشد تا بتوانند بازی کنند .همچنین نکته ای که باید صد در صد به خاطر داشته باشید، این است که کاربران باید نزدیک به یکدیگر باشند که بتوانند با استفاده از هات اسپات یا بلوتوث به یکدیگر متصل شوند.

۳- بازی های مولتی پلیر آنلاین : بازی های ویدئویی که به صورت آنلاین بوده . افراد ،قابلیت چندنفره بازی کردن در هر کجای دنیا را باهم دارند.برای این دسته از بازی ها ، بازی باید حتما دارای یک سرور اختصاصی باشد که سیستم شبکه در آن پیاده سازی شود. همچنین کاربران باید حتما به اینترنت متصل باشند.

 

 

  • مولتی پلیر Real Time (همزمان) : سبک مولتی پلیر به اینصورت کار می کند که شما به صورت همزمان و در لحظه با حریف خود به تقابل می پردازید.
    در واقع در این سبک شما و کاربر مقابلتان به صورت هزمان در حال تقابل با یکدیگر هستید. مثال : Badminton League Glow Hockey 2 Clash Royal
  • مولتی پلیر asinq (نوبتی) : کاربران به جای همزمان به صورت نوبتی است.
    به اینصورت که حریف شما در ابتدای کار بازی می کند و بازی کردن آن بازی شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد؛
    سپس شما اقدام به بازی کردن می کنید.مثال : Quiz Of King

 

شکل های مختلف مولتی پلیر تک دیوایز

۱- حالت تک صفحه :

بازی های مولتی پلیر تک دیوایز از لحاظ grid بندی صفحه به دو دسته بندی تقسیم می شوند. دسته بندی اول حالت تک صفحه می باشد که در آن دو کاربر در یک صفحه ی کامل با یکدیگر به تقابل می پردازند . دوربین بازی به نحوی می باشد که هر دو کاربر را در یک صفحه می تواند نمایش دهد . مثل :Unravel Two

۲- حالت تقسیم شده :

در این حالت صفحه ی نمایشگر به دو یا چند قسمت تقسیم شده و هر قسمت به یک کاربر تعلق می گیرد.
این حالت برای زمانی است که دوبین بازی و البته سبک و سناریوی آن به صورتی می باشد که نمی تواند دو کاربر را در یک قاب نگه دارد. مثل :A Way Out

 کلام آخر

همانطور که مطالعه کردید بازی مولتی پلیر و انواع حالات آن برای بازی های آنلاین و چند نفره به شما توضیح دادیم.شما میتوانید گیفت کارت بازی ها ی مولتی پلیر   مثل : کالاف دیوتی ،فری فایر ، پابجی موبایل ، فورتنایت ، لیگ اف لجندز ، ریوت اکسس  ا از سایت گیفت بارون خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید